Historia piaggio

Od koncepcji do awiacji

+Rok 1882 – początek historii Piaggio

Historia Piaggio rozpoczęła się 5 sierpnia 1882 od zakupienia przez Enrico Piaggio kawałka ziemi niedaleko Genuy. W niewielkiej miejscowości Sestri Ponente planował otworzyć warsztat zaopatrujący branżę stoczniową w elementy robione z drewna. Jego syn Rinaldo wkrótce dołączył do projektu.

+1887 - 1889 – Rinaldo Piaggio otwiera firmę Piaggio

Rinaldo otwiera swoją własną firmę, którą nazywa Piaggio & C, i produkuje w niej wykończenia dla obiektów pływających. Fabryka w Sestri Ponente jest nowoczesna, efektywna i wysoko zmechanizowana.

Rok 1889 to rok przybycia Atillio Odero, debiut firmy w sektorze kolejnictwa i nabycie nowego warsztatu w Finale Marina.

+1916 – początek biznesu lotniczego

Społeczna rola jaką Rinaldo Piaggio chce nadać swojej firmie staje się jasna: pomóc w tworzeniu miejsc pracy i przyczynić się do wzrostu narodowej gospodarki.

W 1920 roku firma zostaje zrestrukturyzowana i Atillio Odero zostaje Przewodniczącym, a Rinaldo Piaggio obejmuje funkcję Dyrektora Generalnego. Nastawieni na podpicie rynku lotniczego, zatrudniają dwóch inżynierów – Giovanni Pegna i Giueseppe Gabrielli – i powierzają im kierowanie projektem prototypu samolotu Rondine.

Od patentu do pierwszego nowoczesnego helikoptera

+1938 – śmierć Ronaldo Piaggio

W obliczu śmierci Rinaldo Piaggio, jego dwaj synowie obejmują dowodzenie w firmie. Armando Piaggio odpowiedzialny jest za zakłady produkcyjne w Genova-Sestri oraz Finale Ligure, które koncentrują się głównie na przemyśle lotniczym i kolejowym, a Enrico zarządza obiektami w Pizie i Pontederze wspierając ambitny projekt: pomóc uczynić mobilność przystępną i dostępną dla Włochów poprzez zaprojektowanie prostego, taniego i łatwego w obsłudze pojazdu. Aby rozwinąć swój pomysł, Enrico dzwoni do Corradino D’Ascanio, genialnego inżyniera aeronautyki, który był ojcem pierwszego nowoczesnego helikoptera.

+1924 – nabycie ziemi w miejscowości Pontedera

Po nabyciu ziemi w miejscowości Pontedera, firma rezygnuje z licencjonowanej produkcji i rozpoczyna produkcję silników i pojazdów na podstawie własnych patentów. Rozpoczyna się bardzo udany okres w historii firmy: gwałtownie rośnie eksport, a także liczba pracowników, a Piaggio zaczyna produkować praktycznie wszystko, co ma związek z transportem; kolejki linowe, przyczepy, tramwaje, ciężarówki i trolejbusy.

Od powstania pierwszego mitu o Vespie po przejęcie Gilery

+1946 – pierwsza VESPA

Pierwszy prototyp Vespy powstał w Pontederze i natychmiast wypuszczony został na rynek. Po nieśmiałym debiucie sprzedaż przyspieszyła pod koniec tego samego roku. Vespa to ogromny, bezprecedensowy sukces; w następnej dekadzie produkcja wyniosła prawie milion sztuk, a sukces wkrótce rozszerzył się na rynki eksportowe.

+1948 – APE i Moscone

Podczas, gdy Vespa kontynuowała swój wzrost w eksporcie, w 1948 powstał nowy model lekkiego pojazdu kompaktowego APE, który miał odegrać kluczową rolę w ożywieniu handlu wśród ruin powojennych Włoch. W następnym roku narodził się Moscone, mały innowacyjny silnik zaburtowy do zastosowań morskich.

 

+1964 – rozłam w strukturach Piaggio

W 1964 dochodzi do podzielenia firm, którymi zajmowali się bracia. Powstają dwie niezależne firmy zajmujące się transportem drogowym (I.A.M Rinaldo Piaggio) oraz lekkich pojazdów miejskich (Piaggio & C.)

+1967 – od Ciao do Gilery

Powstaje model Ciao, który z miejsca staje się pierwowzorem współczesnych motorowerów.

Rok 1969 jest rokiem przejęcia Gilery. Firma z siedzibą w Arcore jest jednym z najstarszych europejskich producentów motocykli i jest dobrze znana ze swoich sukcesów w wyścigach.

 

Czas na dywersyfikację

+1987 – Cosa, Superbravo, Grillo, ApeCar D

Rozpoczyna się produkcja motoroweru Bravo oraz produkcja ciągników rolniczych. Nowy zakład powstaje w 1979, którym jest Piaggio Adriatica S.p.A. z siedzibą w Lanciano i zakładem produkcyjnym w Atessie. Po przejęciu Bianchi w 1981 roku sprzedaż Vespy odnotowała niewielki spadek, zrekompensowany wprowadzeniem nowych pojazdów, takich jak Cosa, Superbravo, Grillo, ApeCar D, wszystkie wprowadzone na rynek w latach 1987-1988.

W 1988r. Gustavo Denegri zostaje przewodniczącym Piaggio, a Giovanni Alberto Agnelli zostaje wybrany do Rady Dyrektorów.

 

+1990 – Sfera

Rozpoczyna się produkcja modelu SFERA, który jest pierwszym skuterem z plastikowym nadwoziem wyprodukowanym w zakładach w Pontedera. Wejście na rynek w latach 90-tych znamionuje przekształcenie Piaggio & C w holding, a Giovanni Alberto Agnelli zostaje wybrany na prezesa Piaggio European Vehicles S.p.A.

W 1994 rynek jest świadkiem wejścia nowego modelu HEXAGON, który jest kamieniem milowym w segmencie maxi-skuterów.

+1996 – 50-lecie Vespy

Rok 1996 to wprowadzenie na rynek nowej VESPY, która ma uczcić 50-lecie powstania swojej rewolucyjnej poprzedniczki stworzonej przez Enrico Piaggio i Corradino D’Ascanio.

Następny rok upływa pod znakiem przedwczesnej śmierci Giovanniego Alberto Angelli. Grupa Piaggio, kierowana przez przewodniczącego Alessandro Barberis (którego następcą będzie Dante Razzano w 2001r.) oraz Stefano Rosselli Del Turco pełniącym funkcję dyrektora generalnego, jest bliska zmiany właściciela.

 

Rozwój grupy Piaggio

+1999

W 1999 roku, firma zostaje przejęta przez holding Morgan Grenfell Private Equity. W 2000 roku Piaggio USA otwiera pierwszy salon Vespa w Los Angeles, znacząc tym samym powrót Piaggio i Vespy do Stanów Zjednoczonych.

+2001 – Grupa Piaggio przejmuje Derbi-Nacional Motor S.A.

Grupa Piaggio przejmuje Derbi-Nacional Motor S.A., historyczną markę hiszpańską, lidera w segmencie motocykli o małej pojemności.

Ten sam rok przynosi powrót marki Gilera na arenę wyścigów. Manuel Poggiali zdobywa Mistrzostwo Świata kierowców w klasie 125-tek, tym samym zapewniając firmie szósty tytuł Mistrza Świata konstruktorów.

+2003 – Era Colaninno

Immsi S.p.A. spółka holdingowa zajmująca się handlem i nieruchomościami notowana na giełdzie w Mediolanie, kontrolowana przez przedsiębiorcę Roberto Colaninno, przejmuje kontrolę finansową nad operacjami włoskimi i zagranicznymi Grupy Piaggio. Najważniejsze roszady na stanowiskach kierowniczych następują po tym jak Roberto Colaninno zostaje przewodniczącym grupy Piaggio, a Rocco Sabelli zostaje nowym dyrektorem naczelnym. Gianclaudio Neri zostaje mianowany Dyrektorem Generalnym.

+2004 – Podpisanie strategicznej umowy z Zongshen Group

Piaggio podpisuje strategiczną w kontekście rozwoju rynku azjatyckiego umowę z chińską grupą Zongshen Group. Umowa dotyczy produkcji oraz sprzedaży komponentów i pojazdów dostępnych właśnie na rynku w Azji.

 

+2005 – Roberto Colaninno zostaje mianowany jako przewodniczący marki Aprilia

Roberto Colaninno zostaje mianowany jako przewodniczący marki Aprilia na spotkaniu zarządu firmy 11go stycznia 205 roku. Na tym samym spotkaniu Rocco Sabelli zostaje powołany na stanowisko Dyrektora Naczelnego, a Ivano Beggio na Honorowego Prezydenta. Gianclaudio Neri zostaje mianowany Dyrektorem Generalnym. Brand Managerem dla Aprilia zostaje Leo Francesco Mercanti.

Tego samego roku w Marcu zostaje zaprezentowany model Vespa LX, który jest 139tym modelem Vespy od początku jej istnienia.

+2006 – Przełomowy rok Piaggio

W 2006 roku przedstawiony światu zostaje pierwszy skuter 3-kołowy, czyli Piaggio MP3.

W tym samym roku grupa Piaggio & C. zostaje wprowadzona na Mediolańską Giełdę Papierów Wartościowych.

Od giełdy papierów wartościowych do pierwszego silnika Hybrydowego

+2008 – rok sukcesów sportowych oraz reorganizacja Piaggio Group

W 2008 roku grupa Piaggio, dzięki sportowym ambicjom takich marek jak Aprilia, Gilera i Derbi świętuje zwycięstwa w klasach 250cc i 125cc. Triumf świętowali odpowiednio Marco Simoncelli jadący Gilerą, a w niższej klasie Mike Di Meglio na Derbi. Aprilia zdobywa Mistrzostwa w klasyfikacji konstruktorów w obu klasach.

W samej Grupie Piaggio dochodzi do poprawy organizacji struktur zarządczych, gdzie zdecydowano się na podział segmentu biznesowego na Jednoślady oraz Pojazdy komercyjne oraz rozłożono piony organizacyjne ze względu na podział geograficzny.

 

+2009 – prezentacja RSV4, hybrydowego MP3 oraz produkcja Vespy LX w Wietnamie

W 2009 roku Aprilia wprowadza na rynek niezwykły motocykl w segmencie Superbików, czyli model RSV4. Niesamowicie zaawansowana technologia charakteryzująca się mocą litrowego silnika V4. Jego prezentacja odbywa się równolegle z debiutem tego modelu w wyścigach WSBK – kierowcą zostaje Max Biaggi i już w swoim pierwszym sezonie pokazuje potencjał maszyny.

W tym samym roku w Wietnamie, gdzie rok wcześniej powstał azjatycki oddział Piaggio zostaje wprowadzony do sprzedaży model Vespa LX.

Wprowadzony na rynek zostaje również skuter Beverly 300. Jest on następcą wieloletniej historii skuterów na dużych kołach.

Jednak na to co najbardziej przełomowe rynek motocyklowy musiał poczekać, aż do jesieni, kiedy to zaprezentowany zostaje hybrydowa wersja modelu MP3. Jest to pierwsza taka propozycja na świecie, która łączy dwa silniki – elektryczny i spalinowy. Piaggio staje się tym samym pierwszym i jedynym producentem na świecie, który oferującym taką technologię w skuterze.

Nowe inicjatywy, modele i sukcesy

+Rok 2011

Enel oraz Grupa Piaggio podpisują umowę o współpracy przy rozwoju mobilności o zerowym wpływie na środowisko.

Zaledwie rok po debiucie wyścigowy model RSV4 oraz jego kierowca Max Biaggi świętują triumf w serii WSBK tym samym dając tytuły Mistrzowskie w klasyfikacjach kierowców i konstruktorów. Zwycięstwo ma historyczną wagę, gdyż jest to pierwszy triumf włoskiego kierowcy na włoskim motocyklu.

W 2011 roku Moto Guzzi wprowadza na rynek nowe wersje 8V (cztery zawory na cylinder) w turystycznym modelu Norge oraz terenowym Stelvio NTX.

Aprilia również odświeża swoją ofertę pokazując, bazujący na dobrze znanym, litrowym silniku V4, model Tuono V4 – najpotężniejszy naked bike dostępny na rynku.

W tym samym roku Piaggio kontynuuje rozwój segmentu miejskich pojazdów, dzięki prezentacji nowej serii skuterów 3-kołowych za sprawą MP3 Yourban oraz nowego silnika o pojemności 350cm3 dla bestsellera jakim jest Piaggio Beverly.

Również na rynku azjatyckim Piaggio rozwija swoje plany dzięki otwarciu nowego obszaru przemysłowego, w którym zostanie rozbudowana wietnamska fabryka Grupy. Piaggio podejmuje również strategiczną decyzją dla rozwoju marki i opracowuje plany wkroczenia na rynek Indyjski, którego celem jest produkcja i sprzedaż dwukołowych pojazdów, a na pierwszy z nich wybrano model Vespa LX 125, który zostaje zmodernizowany na potrzeby ludności Indii.

Vespa PX w specjalnej wersji zostaje zaprezentowana na 150lecie zjednoczenia Włoch.

 

+Rok 2012

W 2012 roku Aprilia wprowadza na rynek nowy model SRV850, najpotężniejszy i najszybszy produkowany seryjnie skuter napędzany silnikiem V2 z zaawansowanymi systemami poprawy bezpieczeństwa takimi jak kontrola trakcji oraz ABS.

W tym samym czasie po zawziętej walce Aprilia triumfuje w klasie WSBK. Po raz kolejny jest to podwójne zwycięstwo: Max Biaggi jako kierowca oraz Aprilia w klasie konstruktorów. Tym samym jest to 101 mistrzowski tytuł zdobyty przez wszystkie marki w grupie Piaggio, dzięki czemu staje się najbardziej utytułowanym europejskim producentem.

X10 to model, dzięki któremu Piaggio odgrywa znów główną rolę w segmencie maksi-skuterów. Trzy wersje silnikowe od 125 przez 350, aż po 500 cm3 wypełniają wszelkie potrzeby rynkowe względem stylistyki oraz wyposażenia; ABS, kontrola trakcji, zaawansowana technologia oraz wysokiej jakości materiały – wszystko by zapewnić komfort i bezpieczeństwo.

W tym samym roku Vespa wiedzie prym dzięki wyposażeniu modelu LX w nowy, zaawansowany technologicznie silnik 3-zaworowy, 1-cylindrowy o pojemnościach 125 i 150cm3. Jego zastosowanie sprawia, że Vespa jest jeszcze bardziej ekonomiczna i ekologiczna uzyskując zasięg 50km z każdego litra benzyny.

Moto Guzzi prezentuje w Miami model California 1400. Podczas prezentacji ma również miejsce uroczyste otwarcie biura ADC (Advanced Design Center) z siedzibą w Pasadenie.

Podczas targów w Mediolanie oprócz nowej Californii z logiem orła pojawiają się nowe propozycje w serii V7 (Stone, Classic, Racer).

W Wietnamie Grupa Piaggio wkracza w decydującą fazę rozwoju na rynku azjatyckim otwierając nową fabrykę silników, przeznaczoną do produkcji układów napędowych dla współpracujących pojazdów Piaggio Wietnam, których zdolność produkcyjna wzrośnie do 300 000 pojazdów rocznie.

Koncepcja Motoplexu, Piaggio Fast Forward oraz wizja przyszłości

+2013 - California 1400, „Vespa dla dzieci”, Vespa 946

Rok 2013 to kolejny tytuł dla Aprilia w kategorii konstruktorów w wyścigach klasy WSBK. Jest to piąty tytuł w ciągu czterech lat.

Vespa prezentuje model 946 w USA. Premiera odbywa się w jednym z najbardziej prestiżowych miejsc w Nowym Jorku.

Piaggio dokonuje modernizacji jednego z najbardziej popularnych skuterów na „dużych kołach” w swoim portfolio. Produkowany od lat model Liberty sprzedany w ponad 800tys egzemplarzy otrzymuje nowy 3-zaworowy silnik z wtryskiem paliwa, odnowioną ramę, poprawioną ergonomię oraz większą ładowność. Dzięki spełnieniu wymagających restrykcji względem konsumpcji paliwa oraz emisji CO2 model Liberty 125 3V staje się nową gwiazdą w swoim segmencie.

W Bombaju następuję prezentacja produkowanego w tamtejszych fabrykach modelu VX, a grupa Piaggio ogłasza plany dalszej ekspansji Vespy na indyjskim rynku, na którym sprzedaż osiągnęła poziom 13 milionów pojazdów w poprzedzającym roku.

Ewan McGregor zostaje twarzą nowej kampanii promocyjnej modelu California 1400. Pierwszy raz w historii zdarzyło się, by gwiazda ekranu z Holywood wystąpiła w reklamie dla producenta motocykli.

Grupa Piaggio tworzy program „Vespa dla dzieci” mający na celu poprawę życia ludności zaangażowanej w rozwój Vespy na całym świecie.

 

+2014 - Nowe Piaggio MP3, nowa Vespa GTS i nowa game Moto Guzzi V7

Kolejny rok, kolejne sukcesy Aprilia świętuje w klasie WSBK. Sylvian Guintoli na swojej RSV4 zdobywa tytuł mistrzowski dający tym samym 3ci z rzędu tytuł w klasyfikacji generalnej konstruktorów fabryce w Noale.

Kolejne sukcesy sprawiają, że Aprilia zgłasza swój akces do świata królewskich wyścigów motocyklowych – MotoGP.

Nowej odsłony doczekał się model MP3, który od swojego debiutu zanotował sprzedaż na poziomie 150tysięcy sztuk tym samym tworząc swój własny segment na rynku i rewolucjonizując transport miejski. Bardziej nowoczesny, wygodny oraz z zaawansowaną technologią skuter otrzymał również pakiet bezpieczeństwa w postaci ABS oraz kontroli trakcji ASR.

Również Vespa prezentuje krok w kierunku nowoczesności wprowadzając na rynek modele GTS i GTS Super, które wyposażone są w ASR, ABS, zaawansowaną elektronikę i Multimedialną Platformę pozwalającą połączyć się ze smartfonem.

Z fabryki w Mandello del Lario wyjeżdżają nowe warianty popularnych modeli V7 Stone, V7 Special oraz V7 Racer.

W czerwcu 2014 roku powstaje pierwszy koncepcyjny sklep motocyklowy w Mantua (Lombardia, Włochy), nazwany Motoplex, gdzie prezentowana jest szczegółowo oferta motocyklowa całej Grupy Piaggio.

+2015 - Piaggio Fast Forward, nowa Vespa 946 Emporio Armani oraz debiut Aprilia w MotoGP

W 2015 roku wietnamski oddział Piaggio świętuje wyprodukowanie 500tysięcy pojazdów Piaggio, kiedy to Vespa Sprint 125 opuszcza fabrykę w Vinh Phuc. Jest to kamień milowy dla operacji na rynku azjatyckim oraz całej grupy Piaggio.

Piaggio tworzy również markę Fast Forward, której celem jest rozwinięcie nowego podejścia i badanie zachowania zarówno konsumentów jak i zmieniającego się i coraz bardziej wymagającego rynku. Piaggio Fast Forward ma swoją siedzibę w wyjątkowej lokalizacji – Cambridge (Massachusetts, USA), gdzie badania, nauka, wizje przyszłości, technologia i przedsiębiorczość spotykają się we wzajemnie korzystnej społeczności.

Na 40lecie marki Giorgio Armani firma Emporio Armani przygotowała specjalną wersję Vespy 946.

Dla Aprilia zaczyna się nowe wyzwanie, którym jest pierwszy sezon w MotoGP. Całkowicie poświęcony rozwojowi oraz dostrajaniu motocykli i zdobywaniu doświadczenia przez kierowców.

+2016 – Projekt Elettrica, Piaggio w Indiach oraz Moto Guzzi MGX-21

Grupa Piaggio, która rozważała już pierwsze projekty elektrycznych pojazdów na przełomie lat 70siątych oraz jako pierwsza wprowadziła do sprzedaży skuter hybrydowy zaprezentowała na targach EICMA 2016 pionierską wizję elektrycznego skutera Vespa Elettrica. Idąc tym tropem zaprezentowany został prototyp pojazdu pod nazwą Wi-Bike, czyli połączenie zaawansowanego technologicznie roweru oraz silnika elektrycznego, który ma zrewolucjonizować mobilny transport miejski.

Grupa Piaggio rozwija również projekt „Factory Works”, który ma na celu stworzenie platformy do modernizacji motocykli i dostosowanie ich do warunków torowych.

Również w tym samym roku Grupa Piaggio świętuje wprowadzenie na indyjski rynek skuterowy marki Aprilia. Pierwszym modelem dostępnym w ofercie zostaje Aprilia SR 150.

Moto Guzzi wprowadza kolejny potężny cruiser, który poszerza ofertę na rynek amerykański. MGX-21 świetnie wpisuje się w tradycję oraz kulturę wielkich cruiserów, czyli najbardziej popularny segment motocykli w USA. W Europie zaś wielkim sukcesem okrywa się impreza Moto Guzzi Open House, czyli weekend poświęcony fanom marki z pod znaku orła.